Bacalaureat 2016, de ce nu şi de bine?

Despre bacalaureat s-a scris, se scrie şi se va scrie. De multe ori critic, ironic şi la modul general. Aleg, „de bună voie şi nesilită de nimeni”, să exprim şi să transmit o perspectivă pozitivă şi încurajatoare despre acest subiect. Un exemplu concret de „se poate” şi o perspectivă optimistă. De ce nu şi o ştire de bine? Despre Colegiul Naţional Matei Basarab şi rezultatele de anul acesta!

Caut în online despre bacalaureat 2016, ca tot părintele responsabil şi interesat: rezultate, comentarii despre rezultate şi rezultatele câtorva persoane din showbiz. Așa cum am găsit aceste informații, așa le-am lăsat.

Când am căutat, însă, punctual, despre Colegiul Naţional Matei Basarab, care mă interesa ca părinte, am avut bucuria să constat o creştere în procente faţă de anii anteriori.

Felicit 2-3 absolvenţi pe o reţea de socializare şi tot acolo găsesc şi mesajul domnului profesor Nicolae Diță, director adjunct al Colegiului Naţional Matei Basarab: „Dragi mateiști, vă felicit pentru rezultatele de la BAC!! 100% promovabilitate pentru seria curentă şi 99,6% per total (2015-2016 + seria anterioară). Este un rezultat remarcabil, pe care îl meritați! Sunt mândru de voi, aţi reuşit să atingeți ceea ce ne-am propus cu toții: să fim în top...”

Ce legătură este între rezultatele de anul acesta şi acest tip de comunicare? Față de 95%, rezultatul de anul trecut şi 99,6%-100%, diferenţa este în procente clare – matematic şi cantitativ raportată la medii. Însă, dacă această diferenţă s-ar traduce calitativ, prin comunicare şi relaţia cu oamenii, ar fi aşa:

- să le comunici tinerilor asertiv („noi”, „împreună”) – un procent în plus

- să îmbunătăţeşti cât poţi comunicarea cu părinţii (acolo unde se poate, dar să îţi faci datoria pe partea ta de relaţie – să informezi, dacă apar probleme şi să cauţi soluţii) – alt procent în plus

- să arăţi că eşti Om, înainte de a fi Profesor – un procent în plus

- să le dai încredere liceenilor şi să le livrezi propoziţii motivaţionale în loc de propoziţii critice – încă 2 procente în plus

- să te adaptezi la generaţia lor, fără să aştepţi ca ei să înţeleagă „cum era cândva”, dar totuşi să rămâi ferm şi o „oglindă” obiectivă – 5 procente în plus.

Am depăşit 100% ca procente, însă diferenţa este pentru Viaţă. Pentru că da, bacalaureatul nu este numai despre subiectul X sau nota Y, ci şi despre cum te raportezi la un examen. „Mateiștii” au fost felicitaţi de către domnul director şi pentru modul exemplar prin care au înţeles să trateze un examen: cu corectitudine, seriozitate şi cu atitudine pozitivă!! „Iar asta s-a văzut la rezultate...”, spune dânsul.

Evident, sunt de menţionat munca individuală a liceenilor, efortul profesorilor (pe unii dintre aceştia am avut şansa să îi întâlnesc şi sunt dedicaţi meseriei şi, mai ales, interesului elevilor pe termen mediu şi lung), mediul familial şi alţi factori. Ceea ce am scris reprezintă o perspectivă de „aşa da” din punct de vedere managerial în ceea ce priveşte comunicarea dintre elev şi profesor, părinte şi profesor, profesori ca echipa. Da. Nu ştiu care este explicaţia logico-matematică a creşterii în procente, dar aceste îmbunătăţiri de rezultate au fost direct proporţionale cu o abordare nouă de comunicare. Ce ziceţi şi de perspectiva aceasta?

Bacalaureat 2016 – de ce nu şi de bine? Dar 2017, 2018...? Acest exemplu poate continua şi se poate multiplica.

Să auzim şi de bine şi, pe cât posibil, numai de bine!

Nicoleta Albert – părinte şi psiholog


4career logo transparent

Google Maps

YouTube